מאמרים מקצועיים
פינוי בינוי והתחדשות עירונית

פינוי בינוי זכויות הדיירים ודגשים חשובים

גיא יקותיאל | 30.01.2024 פינוי בינוי זכויות הדיירים

התחדשות עירונית הינה מתווה אשר מטרתו הכללית, היא לשפר ולשדרג את פני העיר. במסגרת מתווה זה, קיימים פרויקטים ותכניות מסוגים שונים. אחת מהתוכניות הללו, הינה פינוי בינוי: תכנית המיועדת להריסה ובנייה מחדש של מתחם גדול של בניינים ואף שכונה שלמה, הכוללת מינימום 24 דירות קיימות.
הדירות החדשות שמקבלים הדיירים בעלי הדירות הישנות בפרויקטי פינוי-בינוי הינן לרוב גדולות יותר, בעלות חדר נוסף לפחות, מרפסת, ממ"ד וחניה לכל אחד מהדיירים.

זכויות הדיירים בפינוי בינוי

דיירים בעלי דירות ישנות בפרוייקטי פינוי-בינוי מרוויחים מאוד מההליך: הם גם מקבלים דירה חדשה, עם ערך גבוה יותר מזה של הדירה הקודמת, תשתיות חדשות, נגישות גבוהה יותר ושדרוג באורח החיים. כמו כן, לדיירים אלו קיימות זכויות שהם לא תמיד מודעים לקיומן, כגון כיסוי של שכר הדירה במגורים הזמניים אליהם הם עוברים במהלך בנייתו של הבניין החדש והובלה של החפצים והרהיטים מהבניין הישן לדירתם החדשה. כמו כן, הדיירים זכאים לדרוש מהיזם את המפרט הטכני של דירות התמורה ואף לדרוש שהמפרט יהיה דומה לדירות הנוספות שיירכשו על ידי דיירים חדשים בבניין.

בנוסף לזכויות הנ"ל, עומדות לרשות הדיירים הקיימים זכויות נוספות:

הזכות לבחור את היזם

אחת הזכויות הבסיסיות העומדות לרשות הדיירים, היא הזכות לבחור את היזם שיבצע את הפרויקט בבניין או בשכונה שלהם. לפני בחירת יזם, חשוב לבצע בדיקה שהיזם אכן רשום בפנקס הקבלנים. כמו כן, חיוני לקבל אישור מחברת ביטוח שליזם קיים כיסוי ביטוחי בפוליסת קבלנים. לאחר הבדיקות הללו ולאחר ביצוע משא ומתן עם מספר יזמים, יוכלו הדיירים לבצע החלטה מושכלת ונכונה שתהיה הטובה ביותר עבורם.

שיטת המכרז ההפוך

  • שיטת המכרז ההפוך, כשמה כן היא, הופכת את יחסי הכוחות שבין הדיירים ליזם, לטובת הדיירים, באופן הבא: השיטה, אשר פותחה על ידינו במשרד עו"ד יקותיאל ושות', בעצם מאפשרת לדיירים לפנות באופן יזום ליזמים/קבלנים ולהגיש להם מכרז עם הסכם משפטי מפורט שנכתב על ידי הדיירים עצמם אשר קביל על כלל בעלי הזכויות בנכס, כל זאת בליווי מלא של המשרד שלנו. כך היזמים בעצם "מתחרים" על קבלת הפרויקט, תוך עמידה בתנאים שהציבו הדיירים, מה שמגדיל את סיכוייהם של הדיירים לקבל את התנאים הטובים ביותר, מבלי הסיכון שבאי-ידיעת החוק, אי-שימת לב לפרטים קריטיים או אפילו מריחת זמן מיותרת מצד היזם.

עקרון השוויון

זכות נוספת שעומדת לדיירים אשר בבניינם מתוכנן פרויקט פינוי בינוי, היא הזכות לדרוש מהיזם או הקבלן שאחראי על הפרויקט, את עקרון השוויון. על פי עקרון זה, הדיירים יכולים לדרוש תמורה דומה לזו שמקבלים דיירים אחרים בבניין, אשר ברשותם נכס דומה. זכות זו נועדה כדי לבטל ואף למנוע התנגדויות רבות שיכולות להגיע מתוך השוואה בין הדיירים, ובעצם מחייבת את היזם או הקבלן לדווח להם על הפרת עקרון זה בפרויקט שלהם.

זכויותיהם של דיירים שגילם הוא מעל 70

לדיירים בני 70 ומעלה שבניינם עבר פרויקט פינוי בינוי, עומדות, בנוסף לכלל הזכויות, 3 זכויות נוספות: בתום הפרויקט, הם זכאים לבחור בין מעבר לדירת התמורה (הדירה החדשה) בבניין, לבין דירה במיקום אחר, או אפילו לבית אבות, או בכלל לקבל כסף בשווי ערכה של דירת התמורה.

הזכות לקבלת פיצויים

במידה והיזם לא עמד בזמנים להם התחייב ללא "מריחות" זמן מיותרות, או כאשר כל אחד מתנאי החוזה הופר על ידי היזם, הדיירים בעלי הזכויות בבניין שעובר פינוי-בינוי, יכולים להיות זכאים לפיצויים. כדי לוודא שאכן היזם עומד הן בזמנים והן בכל תנאי ההסכם – לאורך כל תהליך הפרויקט, חשוב לקבל ליווי מקצועי של עורך דין אשר מתמחה בהליכי התחדשות עירונית ככלל ופינוי בינוי שפר. עורך הדין יגן על זכויותיהם של הדיירים ידרוש ערבויות מתאימות מהיזם ויוודא שהיזם עומד בכל התחייבויותיו.